Monday, September 17, 2018
BASIC MOTOCYCLE IGNITION SYSTEM
(မီးခတ္ေပး စနစ္)
အေျခခံ spark plug မွ မီးခတ္ေပးတဲ့ စနစ္ တစ္ခုမွာ _
1.stator coil ( မီးေပးကြိဳင္ )
2.pulse coil / pick up coil ( ျဖတ္ကြိဳင္ )
3.magneto flywheel (သံလိုက္တံုး)
4.CDI /capacitor discharge ignitor ( လ်ွပ္သို )
5.ignition coil /plug coil ( ဗို႔အားျမင့္ ထုတ္ေပးေသာ ကြိဳင္)
6.spark plug ( မီး ပလပ္ ) .....စသည္တို႔ ပါဝင္ပါတယ္။
#Stator coil - မွ ႀကိဳးအေရာင္မ်ားကို ေလ့လာၾကည့္ရင္ _
* နက္နီႀကိဳး( magneto coil/စတပ္ကြိဳင္ မွ အထြက္ႀကိဳး)
(ac cdi အား ပါဝါ ေပးရန္ )
* ျပာျဖဴႀကိဳး (ပါစာ ေခၚ ျဖတ္ကြိဳင္ မွ အထြက္ႀကိဳး )
*အဝါ /အျဖဴ / လိေမၼာ္ ( ခ်ာဂ်င္ကြိဳင္ မွ အထြက္ႀကိဳး မ်ား )
* အစိမ္းႀကိဳး(အပ္ႀကိဳး).ground ...တို႔ ျဖစ္ပါတယ္၊၊
stator coil မွ ထုတ္ေပးေသာ current မွာ AC (alternating current ) ျဖစ္ပါတယ္ ။
•နက္နီ ၊ ျပာျဖဴ ႏွင့္ အစိမ္း ႀကိဳးကေတာ့ AC.CDI ကို ဝင္ေပးရမယ့္ ႀကိဳးေတြပါ ။(နက္နီႀကိဳးကေတာ့ AC CDI အား ပါဝါ ေပးရန္) ၊
DC CDI ဆိုရင္ေတာ့ ဘက္ထရီ (သို႔) ဒိုင္အုပ္ မွ12v+ ပါဝါေပးရပါမယ္ ။
•ဝါ ၊ ျဖဴ ၊ လိေမၼာ္ ႏွင့္ အစိမ္း ႀကိဳးကေတာ ့( Rectifier Doide) ဒိုင္အုပ္ဆီကို တိုက္႐ိုက္ပို႔ေပးရမွာေပါ့ ၊ သံလိုက္တံုး လည္ပတ္မႈေၾကာင့္ ထြက္လာတဲ့ AC V ကို ဒိုင္အုပ္ကေန DC 12V+ ေျပာင္းေပးလိုက္ၿပီး ဘကၳရီ ကို အားျပန္သြင္းေပးတာပါ၊
တခါတရံမွာ ဘကၳရီ အားမဝင္တာ ၊DC v ထြက္ နည္းတာ/မ်ားတာ ေတြဟာ သံလိုက္တံုး ၊ ကြိဳင္ ၊ ဒိုင္အုပ္ နဲ႔ သက္ဆိုင္ေနပါတယ္ ...
(ဒါကေတာ့ ခ်ာဂ်င္ပိုင္း အတြက္ပါ )။
#pulse coil ရဲ႕ အလုပ္ကေတာ့ ..
သံလိုက္တံုးဘုေလး က ပါစာကို ျဖတ္တဲ့ အခ်ိန္ (ဘု နဲ႔ ပါစာ တည့္ေနခ်ိန္ ) မွာ AC + လိႈင္းတိုေလး ထုတ္ေပးတာပါ ၊
ျပာျဖဴႀကိဳးမွ ထြက္လာတဲ့ AC + လိႈင္းတိုေလးဟာ CDI ကို မီးလႊတ္ေတာ ့ဆိုၿပီး အခ်က္ေပးလိုက္တဲ့ သေဘာပါ ၊
ပါစာကြိဳင္ ေကာင္းတယ္/ မေကာင္းဘူးဆိုတာ အလြယ္တကူ စမ္းသပ္ၾကည့္မယ္ဆိုရင္.. .....
မီတာကို DC V 0.5 စေကးတြင္ထားၿပီး
ပါစာႀကိဳးအား အနီေထာက္တံ ၊ အနက္ေထာက္တံအား GND တြင္ အမွန္္ ေထာက္လ်က္ ပါစာဘုေလးအား သံေခ်ာင္း တစ္ခုခုျဖင့္ ထိလိုက္လ်ွင္ မီတာလက္တံ အတက္ဘက္သို႔ လႈပ္သြားၿပီး ၊
အမွားေထာက္ၿပီး တိုင္းလ်ွင္ မီတာလက္တံ အဆင္းဘက္သို႔ လႈပ္သြားေၾကာင္း ေတြ႕ရပါလိမ့္မယ္........
ဒီလိုဆိုရင္ ပါစာကြိဳင္ ေကာင္းေနေသးေၾကာင္း ယူဆႏိုင္သလို......
ohm စေကး တိုင္းလိုလ်ွင္---x100 မွာထားၿပီး
အနီတံ ႏွင့္ အနက္တံ အား ပါစာႀကိဳး ႏွင္႔ GND ကို မိမိႀကိဳက္သလိုေထာက္လိုက္ပါက မီတာလက္တံသည္
ohm စေကး 1 ႏွင္႕ 2 ၾကား ျပေနလ်င္ ပါစာကြိဳင္ ေကာင္းတယ္ ဟု ယူဆႏိုင္ပါတယ္ ။ ohm စေကး 1 ေအာက္ ျပေနလွ်င္ လဲလွယ္ေပးသင့္ပါတယ္...။
#CDI ကို အၾကမ္းအားျဖင့္
AC CDI (stator coil မွ ac ပါဝါ အရင္းအျမစ္ ရယူ) ႏွင့္
DC CDI (ဘက္ထရီ (သို႔) ဒိုင္အုပ္ မွ dc 12 v+ ပါဝါ ရယူ )ဆိုၿပီး သိထားသင့္ပါတယ္ ၊
CDI ရဲ႕ အလုပ္ ကေတာ့ ....
သံလိုက္တံုး တပတ္လည္ၿပီး ထြက္လာတဲ့ AC မီးအားကို သိုေလွာင္ထား ၿပီး pulse coil ကေန AC + လိႈင္းတိုေလး နဲ႔ အခ်က္ေပးေတာ့မွ CDI ထဲမွာ ေအာင္းထားတဲ့ AC v + မီးအား ကို Ignition Coil ထဲသို႔ ျပန္လႊတ္ေပးတာ ပါ ၊
အဲဒီေတာ့ CDI က သူ႔ထဲမွာ ေအာင္းေနတဲ့ AC V ( 10 v ႏွင္႕ အထက္ခန္႔ ) ကို နက္ဝါႀကိဳးေလး နဲ႔ ပလပ္ကြိဳင္ ဆီ ပို႔ေပးလိုက္တာေပါ့ ၊
#Magneto Flywheel (သံလိုက္တံုး ကေတာ့ stator coil မွ AC မီးအား ထြက္လာရန္အတြက္ လိုအပ္တာေပါ့ ၊
ကြိဳင္ တစ္ခုကို သံလိုက္စက္ကြင္း စီးသြားရင္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား ထြက္တယ္ဆိုတာ သိၿပီးသားေတြပါ ...ကြိဳင္ အသစ္ေပမယ့္ မီးထြက္နည္းတာေတြ ဟာ သံလိုက္တံုး နဲ႔ လည္း မလြတ္ကင္းဘူး ဗ် ၊
၆ ထုပ္ကြိဳင္ဟာ ၆ ကန္႔ သံလိုက္တံုး နဲ႔မွ အဆင္ေျပသလို
၂ ထုပ္ကြိဳင္ကေတာ့ ၄ ကန္႔ နဲ႔ဆို အဆင္ေျပပါတယ္ ။
( ဆရာေကာင္းထက္ပိုင္ ရဲ႕ မန္႔တစ္ခုမွ)
#Ignition coil /Plug coil ရဲ႕ အလုပ္ ကေတာ့ ...
(Transformer)ထရမ္စေဖာ္မာ တစ္လံုးလိုပါပဲ ၊
CDI အထြက္ နက္ဝါ ႀကိဳး မွ ပို႔ေပးလိုက္တဲ့ AC v + ကို ပလပ္ကြိဳင္မွတဆင္႔ AC v 15000 ~20000 v ထိ ဗို႔အား ျမႇင့္ၿပီး ထုတ္လႊတ္ ေပးတာပါ...ပလပ္ကြိဳင္ မေကာင္းရင္/ေၾကာင္ေနရင္ မီးအား ထြက္လိုက္ ၊ မထြက္လိုက္ ၾကံဳရတတ္ပါတယ္၊ မီးထြက္လည္း နည္းတတ္ပါတယ္ ၊
#Spark plug (မီးပြား ပလပ္ )
ဓာတ္ဆီ အင္ဂ်င္ရဲ႕ air-fuel mixture အေရာအေႏွာကို compression stroke မဆံုးခင္ ( TDC မေရာက္ခင္ 5´ ဒီဂရီ ႏွင့္ 10´ ဒီဂရီ အၾကား ) မွာ spark plug မွ မီးခတ္ေပးရပါတယ္ ၊ ignition system ရဲ႕ ေနာက္ဆံုး အေရးႀကီးတဲ့ အခ်က္လို႔လည္း ေျပာလို႔ရပါတယ္ ၊
မီးတိုင္မင္ လြဲမွားေနလ်ွင္ / သံလိုက္တံုး ကီးလိုင္းေခ်ာ္ေနလ်ွင္ ပလပ္မွ မီးထြက္ေနေပမယ့္ အင္ဂ်င္ႏိုးမရတာေတြ ၾကံဳေတြ႕ ရတတ္ပါတယ္။
ပလပ္ရဲ႕ အလယ္တိုင္ ကို central electrode (+)ဟု ေခၚၿပီး သရက္ရစ္ အပိုင္းကိုေတာ့ ground electrode (-) လို႔ ေခၚပါတယ္၊
ပလပ္ကြိဳင္မွ ထြက္လာေသာ ဗို႔အားျမင့္ ဟာ central electrode ကေန ground electrode သို႔ မီးခုန္ကူး ၿပီး spark plug gap အကြာအေဝး ေနရာမွာ မီးပြား ျဖစ္လာတာပါ ၊
......တခါတရံမွာ ပလပ္ မီးမထြက္တာေတြ ၊ မီးထြက္နည္းတာေတြ ႏွင့္ ပလပ္မီး ထြက္လိုက္ မထြက္လိုက္ ျဖစ္တာေတြ ဟာ မီးခတ္ေပးတဲ့ စနစ္ရဲ႕ ပါဝင္ပစၥည္း အားလံုးနဲ႔ သက္ဆိုင္ေနတယ္ ဆိုတာ အၾကံေပးရင္း
ဆရာညီကိုမ်ား အား ႐ိုေသေလးစားလ်က္
#cred ေပးပါတယ္ ကိုလတ္ (ျမင္းမူ)
အားလံုးအဆင္ေျပႀကပါေစ ko zaw
Subscribe to:
Post Comments (Atom)
No comments:
Post a Comment