Monday, September 17, 2018






BASIC MOTOCYCLE IGNITION SYSTEM
(မီးခတ္ေပး စနစ္)

အေျခခံ spark plug မွ မီးခတ္ေပးတဲ့ စနစ္ တစ္ခုမွာ _

1.stator coil ( မီးေပးကြိဳင္ )
2.pulse coil / pick up coil ( ျဖတ္ကြိဳင္ )
3.magneto flywheel (သံလိုက္တံုး)
4.CDI /capacitor discharge ignitor ( လ်ွပ္သို )
5.ignition coil /plug coil ( ဗို႔အားျမင့္ ထုတ္ေပးေသာ ကြိဳင္)
6.spark plug ( မီး ပလပ္ ) .....စသည္တို႔ ပါဝင္ပါတယ္။

#Stator coil - မွ ႀကိဳးအေရာင္မ်ားကို ေလ့လာၾကည့္ရင္ _
* နက္နီႀကိဳး( magneto coil/စတပ္ကြိဳင္ မွ အထြက္ႀကိဳး)
(ac cdi အား ပါဝါ ေပးရန္ )
* ျပာျဖဴႀကိဳး (ပါစာ ေခၚ ျဖတ္ကြိဳင္ မွ အထြက္ႀကိဳး )
*အဝါ /အျဖဴ / လိေမၼာ္ ( ခ်ာဂ်င္ကြိဳင္ မွ အထြက္ႀကိဳး မ်ား )
* အစိမ္းႀကိဳး(အပ္ႀကိဳး).ground ...တို႔ ျဖစ္ပါတယ္၊၊
stator coil မွ ထုတ္ေပးေသာ current မွာ AC (alternating current ) ျဖစ္ပါတယ္ ။

•နက္နီ ၊ ျပာျဖဴ ႏွင့္ အစိမ္း ႀကိဳးကေတာ့ AC.CDI ကို ဝင္ေပးရမယ့္ ႀကိဳးေတြပါ ။(နက္နီႀကိဳးကေတာ့ AC CDI အား ပါဝါ ေပးရန္) ၊
DC CDI ဆိုရင္ေတာ့ ဘက္ထရီ (သို႔) ဒိုင္အုပ္ မွ12v+ ပါဝါေပးရပါမယ္ ။

•ဝါ ၊ ျဖဴ ၊ လိေမၼာ္ ႏွင့္ အစိမ္း ႀကိဳးကေတာ ့( Rectifier Doide) ဒိုင္အုပ္ဆီကို တိုက္႐ိုက္ပို႔ေပးရမွာေပါ့ ၊ သံလိုက္​တံုး လည္​ပတ္​မႈ​ေၾကာင့္​ ထြက္​လာတဲ့ AC V ကို ဒိုင္အုပ္ကေန DC 12V+ ေျပာင္းေပးလိုက္ၿပီး ဘကၳရီ ကို အားျပန္သြင္း​ေပးတာပါ၊
တခါတရံမွာ ဘကၳရီ အားမဝင္​တာ ၊DC v ထြက္​ နည္​းတာ/မ်ားတာ ​ေတြဟာ သံလိုက္​တံုး ၊ ကြိဳင္​ ၊ ဒိုင္​အုပ္​ နဲ႔ သက္​ဆိုင္​​ေနပါတယ္​ ...
(ဒါကေတာ့ ခ်ာဂ်င္ပိုင္း အတြက္ပါ )။

#pulse coil ရဲ႕ အလုပ္ကေတာ့ ..
သံလိုက္တံုးဘုေလး က ပါစာကို ျဖတ္တဲ့ အခ်ိန္ (ဘု နဲ႔ ပါစာ တည့္ေနခ်ိန္ ) မွာ AC + လိႈင္းတိုေလး ထုတ္ေပးတာပါ ၊
ျပာျဖဴႀကိဳးမွ ထြက္လာတဲ့ AC + လိႈင္းတိုေလးဟာ CDI ကို မီးလႊတ္ေတာ ့ဆိုၿပီး အခ်က္ေပးလိုက္တဲ့ သေဘာပါ ၊
ပါစာကြိဳင္​ ​ေကာင္​းတယ္​/ မ​ေကာင္​းဘူးဆိုတာ အလြယ္​တကူ စမ္​းသပ္​ၾကည္​့မယ္​ဆိုရင္​.. .....
မီတာကို DC V 0.5 စ​ေကးတြင္​ထားၿပီး
ပါစာႀကိဳးအား အနီ​ေထာက္​တံ ၊ အနက္​​ေထာက္​တံအား GND တြင္​ အမွန္​္​ ​ေထာက္​လ်က္​ ပါစာဘု​ေလးအား သံ​ေခ်ာင္​း တစ္​ခုခုျဖင္​့ ထိလိုက္​လ်ွင္​ မီတာလက္​တံ အတက္​ဘက္​သို႔ လႈပ္​သြားၿပီး ၊
အမွား​ေထာက္​ၿပီး တိုင္​းလ်ွင္​ မီတာလက္​တံ အဆင္​းဘက္​သို႔ လႈပ္သြား​ေၾကာင္​း ​ေတြ႕ရပါလိမ့္​မယ္​........
ဒီလိုဆိုရင္​ ပါစာကြိဳင္​​ ေကာင္​း​​ေန​ေသး​ေၾကာင္​း ယူဆႏိုင္​သလို......

ohm စ​ေကး တိုင္​းလိုလ်ွင္​---x100 မွာထားၿပီး
အနီတံ ႏွင္​့ အနက္​တံ အား ပါစာႀကိဳး ႏွင္႔ GND ကို မိမိႀကိဳက္​သလို​ေထာက္​လိုက္​ပါက မီတာလက္​တံသည္​
ohm စ​ေကး 1 ႏွင္႕ 2 ၾကား ျပ​ေနလ်င္​ ​ပါစာကြိဳင္​ ​ေကာင္​းတယ္​ ​ဟု ယူဆႏိုင္​ပါတယ္​ ။ ohm စ​ေကး 1 ​ေအာက္​ ​ျပ​ေနလွ်င္​ လဲလွယ္​​ေပးသင္​့ပါတယ္...။​

#CDI ကို အၾကမ္းအားျဖင့္
AC CDI (stator coil မွ ac ပါဝါ အရင္းအျမစ္ ရယူ) ႏွင့္
DC CDI (ဘက္ထရီ (သို႔) ဒိုင္အုပ္ မွ dc 12 v+ ပါဝါ ရယူ )ဆိုၿပီး သိထားသင့္ပါတယ္ ၊
CDI ရဲ႕ အလုပ္ ကေတာ့ ....
သံလိုက္တံုး တပတ္လည္ၿပီး ထြက္လာတဲ့ AC မီးအားကို သိုေလွာင္ထား ၿပီး pulse coil ကေန AC + လိႈင္းတိုေလး နဲ႔ အခ်က္ေပးေတာ့မွ CDI ထဲမွာ ေအာင္းထားတဲ့ AC v + မီးအား ကို Ignition Coil ထဲသို႔ ျပန္လႊတ္ေပးတာ ပါ ၊
အဲဒီေတာ့ CDI က သူ႔ထဲမွာ ေအာင္းေနတဲ့ AC V ( 10 v ႏွင္႕​ အထက္​ခန္႔ ) ကို နက္ဝါႀကိဳးေလး နဲ႔ ပလပ္ကြိဳင္ ဆီ ပို႔ေပးလိုက္တာေပါ့ ၊

#Magneto Flywheel (သံလိုက္တံုး ကေတာ့ stator coil မွ AC မီးအား ထြက္လာရန္အတြက္ လိုအပ္တာေပါ့ ၊
ကြိဳင္ တစ္ခုကို သံလိုက္စက္ကြင္း စီးသြားရင္ လွ်ပ္စစ္ဓာတ္အား ထြက္တယ္ဆိုတာ သိၿပီးသားေတြပါ ...ကြိဳင္ အသစ္ေပမယ့္ မီးထြက္နည္းတာေတြ ဟာ သံလိုက္တံုး နဲ႔ လည္း မလြတ္ကင္းဘူး ဗ် ၊
၆ ထုပ္ကြိဳင္ဟာ ၆ ကန္႔ သံလိုက္တံုး နဲ႔မွ အဆင္ေျပသလို
၂ ထုပ္ကြိဳင္ကေတာ့ ၄ ကန္႔ နဲ႔ဆို အဆင္ေျပပါတယ္ ။
( ဆရာ​​ေကာင္​းထက္​ပိုင္​ ရဲ႕ မန္​႔တစ္​ခုမွ)

#Ignition coil /Plug coil ရဲ႕ အလုပ္ ကေတာ့ ...
(Transformer)ထရမ္စေဖာ္မာ တစ္လံုးလိုပါပဲ ၊
CDI အထြက္ နက္ဝါ ႀကိဳး မွ ပို႔ေပးလိုက္တဲ့ AC v + ကို ပလပ္ကြိဳင္မွတဆင္႔ AC v 15000 ~20000 v ထိ ဗို႔အား ျမႇင့္ၿပီး ထုတ္လႊတ္ ေပးတာပါ...ပလပ္ကြိဳင္ မေကာင္းရင္/ေၾကာင္ေနရင္ မီးအား ထြက္လိုက္ ၊ မထြက္လိုက္ ၾကံဳရတတ္ပါတယ္၊ မီးထြက္လည္း နည္းတတ္ပါတယ္ ၊

#Spark plug (မီးပြား ပလပ္ )
ဓာတ္ဆီ အင္ဂ်င္ရဲ႕ air-fuel mixture အေရာအေႏွာကို compression stroke မဆံုးခင္ ( TDC မေရာက္ခင္ 5´ ဒီဂရီ ႏွင့္ 10´ ဒီဂရီ အၾကား ) မွာ spark plug မွ မီးခတ္ေပးရပါတယ္ ၊ ignition system ရဲ႕ ေနာက္ဆံုး အေရးႀကီးတဲ့ အခ်က္လို႔လည္း ေျပာလို႔ရပါတယ္ ၊
မီးတိုင္​မင္​ လြဲမွား​ေနလ်ွင္​ / သံလိုက္​တံုး ကီးလိုင္​း​ေခ်ာ္​​ေနလ်ွင္ ပလပ္​မွ မီးထြက္​​ေန​ေပမယ့္​ အင္​ဂ်င္​ႏိုးမရတာ​ေတြ ၾကံဳ​ေတြ႕ ရတတ္​ပါတယ္​။

ပလပ္ရဲ႕ အလယ္တိုင္ ကို central electrode (+)ဟု ေခၚၿပီး သရက္ရစ္ အပိုင္းကိုေတာ့ ground electrode (-) လို႔ ေခၚပါတယ္၊
ပလပ္ကြိဳင္မွ ထြက္လာေသာ ဗို႔အားျမင့္ ဟာ central electrode ကေန ground electrode သို႔ မီးခုန္ကူး ၿပီး spark plug gap အကြာအေဝး ေနရာမွာ မီးပြား ျဖစ္လာတာပါ ၊

......တခါတရံမွာ ပလပ္ မီးမထြက္တာေတြ ၊ မီးထြက္နည္းတာေတြ ႏွင့္ ပလပ္မီး ထြက္လိုက္ မထြက္လိုက္ ျဖစ္တာေတြ ဟာ မီးခတ္ေပးတဲ့ စနစ္ရဲ႕ ပါဝင္ပစၥည္း အားလံုးနဲ႔ သက္ဆိုင္ေနတယ္ ဆိုတာ အၾကံေပးရင္း

ဆရာညီကိုမ်ား အား ႐ိုေသေလးစားလ်က္
#cred ေပးပါတယ္ ကိုလတ္ (ျမင္းမူ)
အားလံုးအဆင္ေျပႀကပါေစ ko zaw

No comments:

Post a Comment